De nabewerking van een foto is misschien wel net zo belangrijk als het maken van de foto zelf. Hoe mooi de foto’s ook van de camera afkomen, ze kunnen nog nét even dat beetje mooier worden door nabewerking.

Ik houd van natuurgetrouwe nabewerking en zorg alleen voor een levendige(re) foto die van de muur af spat. De bedoeling van mijn nabewerking is dus dat het er (nog steeds) natuurlijk uit ziet. Als hondenfotograaf betekent dit waarschijnlijk hetzelfde als voor een portretfotograaf. Vooral de ‘standaard’ bewerkingen zoals contrast en scherpte, maar in dit geval ook het wegwerken van bijvoorbeeld kwijl of losse haartjes. Op dit moment vindt mijn hele workflow plaats in Adobe Photoshop CC 2015.

(voor deze blogpost heb ik eerst de .PSD aangemaakt met de nodige lagen/bewerkingen, voordat ik de screenshots heb gemaakt. Daarom zijn alle (gebruikte) lagen al zichtbaar in het lagenpaneel. Ik maak ze zichtbaar zodra ik de stap bespreek)

Mappenstructuur

Ik gebruik geen Lightroom voor het ordenen en uitzoeken van mijn foto’s. Waarom? Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar het werkt voor mij gewoon niet zo fijn. Ik zoek al mijn foto’s dus uit op mijn computer in de Finder (Mac). Ik heb daar wel een speciale (mappen)structuur voor. Allereerst heb ik een map ‘Hondenfotografie’ waarin ik per fotoshoot een nieuw genummerd mapje aanmaak met de naam van de hond. Bijvoorbeeld: 01_rufus, 02_bram etc. Door te beginnen met nummering in de mapnaam komen de mappen automatisch op volgorde van datum. In de map 01_rufus maak ik dan weer 3 submappen aan namelijk: 00_source, 01_bewerkt, 02_website. Ik maak deze 3 submappen dus voor elke fotoshoot aan.

mappenstructuur

Mijn mappenstructuur

In 00_source plaats ik alle RAW files (NEF). In 01_bewerkt plaats ik alle bewerkte foto’s (JPG) en in 02_website zet ik eventueel de foto’s die ik wil gebruiken voor op mijn website (JPG). Zodra de source files geïmporteerd zijn, ga ik naar de map 00_source. Ik gebruik dan ‘cover flow’ om door de foto’s te bladeren en de foto’s uit te zoeken. Foto’s die echt mislukt zijn, zoals onscherpe foto’s, verwijder ik direct. Ik blader eerst alle foto’s even snel door en begin met het bewerken van de foto’s die er het meest uitspringen. Hierna ga ik alle foto’s nog eens rustig door om alle mooie foto’s eruit te zoeken en bewerken.

Cover Flow

Ik zoek de foto’s uit met ‘Cover Flow’

Camera RAW

Als je een RAW foto opent in Photoshop, wordt altijd eerst ‘Camera Raw’ geopend. Voorheen gebruikte ik voornamelijk de sliders in dit scherm voor mijn aanpassingen, maar op dit moment gebruik ik alleen de ‘temperatuur slider’ (temperature) en soms de schaduwen (shadows) en/of hooglichten (highlights) sliders. De rest van de balkjes laat ik hier met rust. Ik zorg altijd dat de temperatuur van één collectie hetzelfde is. Vaak kies ik voor een iets warme tint, in dit geval 5400.

Ik pas hier altijd alleen maar de temperatuur van de foto aan.

Ik pas hier altijd alleen maar de temperatuur van de foto aan.

Compositie

Ik open mijn RAW bestand in Photoshop, waarna ik begin met het maken van een goede uitsnede en compositie. Ik dupliceer mijn laag, zodat ik altijd het origineel nog achter de hand heb. Hierna gebruik ik de vrije transformeer tool (free transform) om mijn foto de gewenste uitsnede en compositie te geven. Op deze manier blijft de fysieke grootte van het bestand hetzelfde als het origineel. Ik bepaal de compositie en uitsnede altijd op gevoel, maar je kunt ook gebruik maken van regels zoals de gulden snede of het grid in Photoshop zelf.

Origineel

Origineel

compositie_after

Ik gebruik de vrije transformeer tool om de compositie en uitsnede te bepalen

Levels/histogram

Als de compositie naar wens is, ga ik aan de slag met het histogram om de foto de juiste kleur(verhoudingen) te geven. Ik maak een nieuwe aanpassingslaag (adjustment layer): niveau’s (levels). Ik pas het histogram zo aan, dat er een goede verdeling is van de kleuren groen, blauw en rood. Als ik het niet helemaal zeker weet, gebruik ik soms ‘automatische kleur’ (auto color) of  ‘niveau’s bepalen’ (auto levels) om te kijken wat Photoshop denkt dat er aangepast moet worden. Vaak zit photoshop er net iets naast, maar je kunt wel zien of er meer/minder blauw, rood, of groen toegepast moet worden. Hier heb je wel een beetje inzicht voor nodig. Ik verwijder deze acties weer (cmd+z of in het geschiedenis (history) tabje) en pas hier dan handmatig mijn levels op aan. Nog niet bekend met het histogram? In dit artikel ‘Leer het histogram lezen‘ vind je een video tutorial.

Ik pas eerst het histogram aan

Ik pas eerst het histogram aan

Curven

Als de kleuren naar mijn zin zijn, ga ik aan de slag met ‘curven’ (curves). Vaak gebruik ik twee verschillende curven lagen. Één voor de achtergrond/omgeving en één voor het onderwerp (in mijn geval de hond). Bij deze foto is de hond iets te donker en de achtergrond iets te licht. Het voordeel van aanpassingslagen is dat ze dienen als masker. Je kunt hierdoor een aanpassingslaag plaatselijk toepassen. Wil je precies weten hoe dit werkt? Je vindt de uitleg in het artikel ‘Werken met laagmaskers‘.

Ik maak een nieuwe aanpassingslaag: curven (curves). Ik schuif de curve omhoog, om het onderwerp op te lichten. De hele foto wordt nu lichter, maar dit geeft niet. Ik pas de aanpassingslaag aan, zodat de laag alleen plaatselijk (het onderwerp) zichtbaar is.

De hele foto wordt nu lichter

De hele foto wordt nu lichter

De achtergrond is nu uit de aanpassingslaag gehaald

De achtergrond is nu uit de aanpassingslaag gehaald

Dan maak ik nog een curven laag aan. Dit keer schuif ik de curve naar beneden (donkerder). Als de achtergrond goed is, haal ik het onderwerp uit de curven layer. Deze behoudt hiermee zijn originele staat. Omdat ik vaak met tegenlicht fotografeer betekent dit meestal dat ik de achtergrond iets donkerder maak en het object wat lichter. De foto ziet er nu al een stuk levendiger uit! Wil je precies weten hoe curven werkt? De fotodokter schreef er een uitgebreide uitleg over.

De achtergrond is donkerder gemaakt, terwijl het onderwerp nog steeds licht is.

De achtergrond is donkerder gemaakt, terwijl het onderwerp nog steeds licht is.

Helende penceel en kloonstempel

Ik selecteer nu weer mijn ‘background copy’ laag en kijk welke dingen in de foto mij nog storen. Vaak zijn dit wat losse haren, kwijl of snotjes. In deze foto valt dat mee, maar ik erger me wel aan de paar sprieten die voor het hoofd en lijf van de hond zitten. Deze werk ik snel en makkelijk weg met het helende penceel (healing brush tool). Als het om grotere dingen gaat, gebruik ik een combinatie van het helende penceel en de kloonstempel (clone stamp tool). Ik gebruik deze tools om alle aandacht naar de hond te laten gaan en je je niet stoort aan kleine onregelmatigheden. Ik werk op deze manier ook (ongewenste) riemen of bijvoorbeeld lantaarnpalen weg.

Met de helende pesneel verwijder ik storende objecten zoals hier de heide voor de hond.

Met het helende penseel verwijder ik storende objecten zoals de heide voor de hond.

Verscherpen filter

Als laatste pas ik nog een verscherpen filter toe. Ik kopieer mijn ‘background copy’ laag. Dan ga ik naar filter -> andere -> hooglichten. Ik stel de radius meestal in ergens rond de 2 pixels. Je krijgt nu een grijs vlak te zien met wat reliëf. Selecteer deze laag en kies als blend modus (blending mode): bedekken (overlay). De foto is nu verscherpt. Als het nu iets te scherp is, kun je heel gemakkelijk de transparantie aanpassen, zodat de laag iets minder heftig wordt.

Ga naar filter -> overige -> high-pass

Ga naar filter -> overige -> high-pass

Filter Hooglichten

Filter Hooglichten

Een verscherpte foto!

Een verscherpte foto!

Resultaat

Dit is op dit moment hoe mijn workflow eruit ziet. Natuurlijk leer ik ook steeds nieuwe dingen en hierop pas ik mijn workflow dan weer aan. Iedere fotograaf doet de dingen op zijn eigen manier, dus dit is zeker niet de beste of meest efficiënte methode. Kleine tip: leer jezelf de ‘shortcodes’ van jouw meest gebruikte tools aan. Dit scheelt zoveel tijd! Ook is het maken van acties een handige manier om je workflow in Photoshop te versnellen.


Ik ben blogger voor ZOOM.nl en schrijf over mijn hondenfotografie. Super leuk! Mijn derde blogpost gaat over mijn workflow. Je vindt de originele publicatie op zoom.nl